Licealiści o tym, jak uczyć się lepiej i nie zwariować

Czas czytania: 4 minuty Od początku podstawówki uczniowie straszeni są egzaminami, w liceum maturą, na studiach sesją itp. Dodatkowo nikt nie uczy, jak się uczyć. To wszystko kumuluje się i dostajemy dużą dawkę stresu.
Czas czytania: 4 minuty

Uczniowie już nie muszą spędzać całych dni na nauce! Wszystko to dzięki projektowi społecznemu “Rusz Mózgiem!”, w ramach którego, we współpracy ze szkołami, przeprowadzane są warsztaty z m. in. efektywnej nauki. Warsztaty odbywają się w ramach olimpiady “Zwolnionych z Teorii”.


Od początku podstawówki uczniowie straszeni są egzaminami, w liceum maturą, na studiach sesją itp. Wymagane jest od nas przyswojenie materiału. Dodatkowo nikt nie uczy, jak się uczyć. To wszystko kumuluje się i dostajemy dużą dawkę stresu – opowiada kierowniczka projektu. Dla przykładu, czy wiedzieliście, że można powtarzać tylko przez 40 sekund? Jedynym warunkiem tak krótkich sesji jest wcześniejsze opanowanie materiału i zaplanowane (często) powtórki.


Dlatego też uczniowie z XL LO w Warszawie wzięli udział w olimpiadzie “Zwolnieni z Teorii” za cel obierając ułatwienie uczniom dalszej nauki oraz zmniejszenie ich stresu związanego z zaliczeniami. Warsztaty są i będą przeprowadzane przez zespół licealistów, którzy, opowiadając swoją historię, podzielą się także swoją wiedzą praktyczną z uczestnikami. Jedna z osób prowadzących warsztaty, Sabina Soberka, tak opisuje kurs:


“W trakcie warsztatów przekażemy wiedzę m.in. na temat metod uczenia się, motywacji oraz koncentracji. Staraliśmy się przygotować nasze warsztaty tak, żeby były jak najbardziej interaktywne -stąd pytania, zadania i gry wplecione w program.”
Uczestnicy zdobędą podstawową wiedzę z zakresu koncentracji, motywacji i szybkiego czytania, metod uczenia się oraz innych istotnych czynników mających wpływ na naukę, jak np. oddech. Prowadzący podkreślają, że “kluczowe jest dla nich samodoskonalenie się ich rówieśników, jednakże szkoła i nauka zabierają zbyt dużo czasu, dlatego też swoim projektem chcą to usprawnić”.

logo

W sumie przedstawianych jest 9 różnych metod. Oto 3 z nich cieszące się największą skutecznością:

  • Metoda testu zderzeniowego – polegająca na tworzeniu swoich testów bądź rozwiązywaniu znalezionych w internecie oraz uczeniu się na swoich błędach;
  • Metoda majstersztyku – bazująca na opracowaniu treści, których się uczymy, przeorganizowaniu ich na najwygodniejszy dla nas format, tj. możemy zrobić mapę myśli, tabelkę, lapbooka, byleby wykonać pracę umysłową nad materiałem;
  • Metoda króla boksu – nazwana po Muhammadzie Alim, polega na przeplataniu zadań z różnych tematów np. przy przygotowywaniu się do sprawdzianu z matematyki, zamiast uczenia się metodą blokową, według której treści są nam przedstawiane w szkole.

“Moją ulubioną częścią warsztatów zdecydowanie są metody usprawniające uczenie, z których najbardziej przypadła mi do gustu technika Feynmanna. Polega ona na sprawdzeniu swojego stopnia zrozumienia materiału poprzez wytłumaczenie danego zagadnienia osobie nie mającej żadnego obeznania w temacie, np. młodszemu rodzeństwu. Jeśli będziemy umieli to zrobić, znaczy to że naprawdę rozumiemy tę partię materiału.” – dodaje Sabina.


Kolejnym ważnym czynnikiem jest nasz oddech.

Wiele osób nieświadomie, we własnym zaciszu domowym, mimo wszystko stresuje się podczas nauki, kojarząc przyswajanie materiału szkolnego ze sprawdzianami, które rzecz jasna przywodzą na myśl absurdalne ilości stresu a razem z nim kortyzolu i adrenaliny. Przyspieszamy i spłycamy wtedy swój oddech przechodząc w tryb walki. Nasz mózg jest mniej dotleniany i gorzej przyswajamy wiedzę. Dlatego też warto podczas nauki pamiętać o swoim oddechu i co jakiś czas uspokajać go i pogłębiać. W ten sposób zapewnimy naszemu mózgowi możliwość jak najefektywniejszej pracy.


Uczniowie biorący udział w warsztatach dowiedzą się również o technice szybkiego czytania oraz będą mieli okazję je poćwiczyć przy zaprezentowanych na nich ćwiczeniach. Umiejętność ta nie tylko skraca czas czytania tekstów, poleceń i lektur szkolnych, ale również zwiększa stopień zrozumienia i zapamiętywania tekstu. Można ją ćwiczyć dzięki np. tablicom Schulza, które polepszają nasze widzenie peryferyjne pozwalając na szybsze przeczytanie kolejnych linijek tekstu. Niezwykle przydatnym trickiem może być grupowanie wyrazów. Wystarczy ołówkiem zrobić kreski co parę słów – zmniejsza to ilość focusów oka i pozwala na aktywniejsze przetworzenie czytanego tekstu.


Podczas warsztatów uczestnicy poznają także m.in. blurting method, czyli metodę uczenia się polegającą na powtórzeniu sobie materiału, a następnie zapisaniu na kartce wszystkiego, co się pamięta wraz z wyjaśnieniami. Po zrobieniu tego należy porównać swoje notatki z np. podręcznikiem i tym samym sprawdzić swój poziom wiedzy.
Projekt ten zdobył już kilku partnerów, którzy aktywnie ich wspierają, są to m.in. Millennium TFI, Bank ING czy KIK. Jednocześnie “Rusz Mózgiem!” jest współfinansowany przez m.st. Warszawa w ramach projektu “Aktywna Warszawska Młodzież”. Obecnie licealiści mają już za sobą 11 przeprowadzonych warsztatów i ponad 250 beneficjentów.

Głos Pokolenia
Głos Pokolenia

Głos Pokolenia to Stowarzyszenie zrzeszające młodych ludzi z całego kraju, którym przyświecają wspólne cele, takie jak edukacja młodzieży z zakresu budowania społeczeństwa obywatelskiego.
Jeżeli chcesz nam pomóc napisz do nas!

Artykuły: 42