O czym myślicie patrząc na logo Głosu Pokolenia? Moją uwagę od razu przyciąga fioletowy kolor. Nic w tym dziwnego, barwa ta zwracała uwagę już w starożytności. Symbolizowała wówczas królewskość i wyższość. W Cesarstwie Rzymskim wysocy urzędnicy nosili szaty w kolorze fioletu tyryjskiego, który w tamtym okresie kosztował więcej niż złoto. Tysiące lat później ciągle mamy podobne skojarzenia. Fiolet symbolizuje luksus, bogactwo i profesjonalizm. Z czasem pojawiły się kolejne skojarzenia. Kolor ten jest również utożsamiany z kreatywnością, profesjonalizmem i mądrością. Idąc jeszcze dalej można doszukać się skojarzeń w magią i duchowością (np. szaty liturgiczne w okresie adwentu).
O mocy fioletu wie nie tylko redakcja Głosu Pokolenia, fioletowe są również czekolada Milka i sieć komórkowa Play. Z pozoru nic ich nie łączy, a jednak nie od dziś wiadomo, że różne kolory i ich konkretne odcienie wpływają na nasz nastrój. Mechanizm ten wykorzystuje się również w marketingu. Sam kolor może znacząco zwiększyć świadomość i rozpoznawalność marki, co w efekcie może przełożyć się na większą ilość zainteresowanych nią osób.
Zalety i wady poszczególnych kolorów
Czerwony symbolizuje coś ekscytującego, energicznego i pełnego pasji. Budzi głód, co sprytnie wykorzystała Coca Cola, niezmiennie kojarzona ze Świętami Bożego Narodzenia. Dodatkowo zwraca on uwagę niemal tak skutecznie, jak nauczycielski komentarz na sprawdzianie. Jednocześnie reprezentuje gniew, bunt, agresję i ból. Ostrzega przed niebezpieczeństwem.
Pomarańczowy pobudza pewność siebie, kreatywność i odwagę. Kojarzy się z czymś ciepłym, energetycznym i przyjaznym. Wbrew tym wszystkim pozytywom jest to jeden z najmniej lubianych kolorów na świecie. Powoduje uczucie frustracji i ospałości. Przywodzi na myśl brak dojrzałości. Jednak nie przeszkadza to firmom, które kierują swoje produkty do młodszych odbiorców, jak Nickelodeon czy Cheetos.
Zielony kojarzy się z ekologią, naturą, zdrowiem i harmonią. Stąd szeroka paleta firm, które się nim posługują. Możemy zrobić zakupy w Żabce, słuchając przy tym muzyki na czarno-zielonym Spotify, a po wszystkim pouczyć się angielskiego pod wodzą zielonej sowy na Duolingo. W nadmiarze kolor ten może jednak nudzić i przywodzić na myśl znienawidzoną szkolną tablicę.
Niebieski uspokaja, budzi zaufanie i poczucie bezpieczeństwa. Na pewno przyda się to Facebookowi, który przechowuje wiele danych osobowych. Z drugiej strony niebieski kojarzy się z czymś chłodnym, nieprzyjaznym i pozbawiony emocji. Średnio sprawdzi się jako logo restauracji, bo w końcu mało które jedzenie posiada taką barwę. Co ciekawe, niebieski potrafi nawet zmniejszyć nasz apetyt.
Różowy reprezentuje kobiecość, młodość i pomysłowość. T-Mobile stawia na kolor magenta, aby wyróżnić się na tle konkurencji. Jednak nadmiar różu przywodzi na myśl dziecinność i infantylność.
Coraz mniej kolorów
Zanim zdążyłam napisać ten artykuł w wielu firmach zaszły spore, kolorystyczne (i nie tylko) zmiany. Przed kilkoma laty czerwone Musical.ly zostało zastąpione czarno-białym logiem TikToka. Ptak na niebieskim tle, znak rozpoznawalny Twittera, zmienił się w czarno-białego X. Podobnie firma Samsung zrezygnowała z charakterystycznego niebieskiego na rzecz czerni. Nie trudno tutaj dostrzec pewnej tendencji. Największe światowe marki coraz rzadziej używają kolorów i chętniej stawiają na klasykę.
Czarny i biały kojarzą się z elegancją, wyrafinowaniem i profesjonalizmem. Posługują się nim luksusowe marki, jak Chanel czy Gucci. Z drugiej strony ilość firm, które korzystają z tej palety kolorystycznej, może sprawić, że logo zniknie w czarno-białej otchłani. X czy Tik Tok nie mają się jednak czego obawiać.
Po co więc to wszystko? Marki chcą się zmienić w idee. Pokazać przede wszystkim treści, twórców i emocje, które za nimi stoją, a nie samą nazwę. Odciąć się od kolorystycznych trików, psychologicznych i stereotypowych skojarzeń opisanych powyżej, a także wpisać się w światowe trendy, nastawione na ponadczasową klasę czerni, bieli i szarości.
Źródła:
https://blog.hubspot.com/the-hustle/psychology-of-color
https://www.printmag.com/design-trends/black-and-white-logo-design-trend