Język polski w codziennym i bardzo kreatywnym wydaniu

Czas czytania: 3 minuty Jak uczynić polonistykę bardziej przystępną? Może zacząć stosować ją w praktycznej formie i obcować z nią na co dzień? Na taki pomysł wpadła ekipa z nadwyraz.pl. Jak to zrobili i spopularyzowali?
Czas czytania: 3 minuty

Język polski często może nam się kojarzyć z nudnymi lekcjami w szkole i trudnymi egzaminami. Jednak jest grupa ludzi, która postanowiła kreatywnie zastosować filologię polską, czego dowodem jest nadwyraz.pl – przyjrzyjmy się na czym polega ta inicjatywa…

Grafika Kubki 1

Fot. nadwyraz.pl

O polonistyce w praktyce…

Jak sami o sobie piszą, wszystko powstało z miłości do polszczyzny, kultury i literatury polskiej. Zaczynali od tworzenia społeczności miłośników polonistyki, a kiedy udało im się to osiągnąć, postanowili stworzyć markę, która pozwalałaby na zwiększenie rozpoznawalności w przestrzeni publicznej. W taki właśnie sposób powstało nadwyraz.pl, które dzisiaj produkuje bluzy, kubki i wiele innych polonistycznych gadżetów. Ponad to zachęty do korzystania z marki dodają walory humorystyczne, które wielokrotnie ubogacają produkty sygnowane ich logo.

Mickiewiczowska miłość do kawy

Inwokację z Pana Tadeusza pewnie zna każdy. Część z nas uczyło się jej na pamięć w szkole. Obawiam się jednak, że wielu nie ma z tym zbyt miłych wspomnień. A może uczynić to bardziej humorystycznym i skierować do kawy, zamiast do Litwy? Czytając nadruk podczas sączenia ulubionego napoju, od razu zapamiętuje się treść, a ostatecznie podmienia się jedynie adresata i inwokacja sama pozostaje w głowie. Na pewno pomaga to nużącej nauce.

Kubek Adam Mickiewicz Nadwyrazcom 1

Fot. nadwyraz.pl

Jak to jest z tym bólem?

Pewnie każdy usłyszał choć raz na języku polskim o bólu istnienia. Ale kto to zapamiętał? Kto wie z jaką epoką literacką to połączyć? Raczej nieliczni. Natomiast jeśli będzie się piło kawę i herbatę z kubka, który uświadamia użytkownika, że ten ból czuje się właśnie w poniedziałek, to uczeń od razu zapamiętuje, że jest to raczej coś niezbyt przyjemnego, a do tego na pewno łatwiej mu będzie to dopasować do konkretnej epoki literackiej.

Ach ten pesymizm…

Pamiętasz chociaż jednego przedstawiciela pesymizmu? Bo ja nie… A jeśli pił byś kawę z kubka, z którego ów filozof na Ciebie patrzy i żartobliwie mówi, że będziesz miał dobry dzień, to od razu się z nim zaprzyjaźnisz. Wszak z Schopenhauerem inaczej relacji nawiązać się nie da, bo pesymizm wbrew pozorom kubkowego hasła, to nie jest wcale taka radosna ideologia życiowa…

Learn Polish Its Easy Pszenzyto Dzdzysto Kubek 2 Nadwyrazcom

Fot. nadwyraz.pl

Dlaczego warto?

Pewnie nie wielu wie, że można uczyć się w przyjemny sposób. Dlatego popularyzacja tej wartościowej inicjatywy ma ogromne znaczenie. Tak jak i pisał Jean Piaget, żeby uczyć się przez zabawę. Przynosi to zdecydowanie lepsze efekty i dużo lepiej zapamiętuję się dany materiał. Może będzie to jeden z przyczynków do próby odnalezienie lepszego sposobu nauczania języka polskiego w szkołach. Owszem, część nauczycieli z własnej inicjatywy podejmuje różne niekonwencjonalne metody nauczania młodych ludzi, jednak uważam, że warto zacząć myśleć o jakiś zmianach systemowych. Do tego inspiruje właśnie istnienie takiej marki, która niejednokrotnie dzięki swoim produktom przynosi dużo lepsze efekty w przyswajaniu wiedzy, niż nudna lekcja w szkole. Język polski jest przyjemniejszy niż Ci się wydaje – tylko trzeba umieć go dobrze zaprezentować…

Piotr Maciejewski
Piotr Maciejewski

Zaangażowany w szereg projektów, z urodzenia poznaniak i student Europeistyki Uniwersytetu Warszawskiego. Chce zostać dziennikarzem. Godzinami może rozmawiać o Niemczech, języku niemieckim, Unii Europejskiej (szczególnie Parlamencie Europejskim w Strasbourgu), USA czy szeroko pojętej kulturze. Zakochany w trzech miastach: Poznaniu, Strasbourgu i Frankfurcie nad Menem. Wieczory spędza z ciekawą książką czy dobrym filmem. Pełen ambicji nieustannie chce poszerzać swoje doświadczenie i kompetencje w szerokim wachlarzu zainteresowań poprzez doskonałą organizację.

Artykuły: 16